အိုင္းဒီး (သို႕) ကြ်န္မဟာ ကဗ်ာပဲ မငိုပါနဲ႔

ဇြန္လရဲ႕ Contemporary Art (ေခတ္ၿပိဳင္အႏုပညာ)က႑အတြက္ ေဖာ္ျပေပးမယ့္သူကေတာ့ အိုင္းဒီးပဲ ျဖစ္ပါတယ္ ။
…………………………………………………..

အိုင္းဒီးရဲ႕ နာမည္ရင္းကေတာ့ အန္နာဗ်က္(ခ္)ထေမြးပါ။ အိုင္းဒီးနာမည္နဲ႔ စာေတြေရးၿပီး အလုပ္ေတြလုပ္တယ္။ အိုင္းဒီးကို ၁၉၉၀ ခုႏွစ္တြင္ ခ်င္းျပည္နယ္ ဟားခါးၿမိဳ႕တြင္ေမြးဖြားခဲ့ၿပီး မူလတန္းတြင္ ရန္ကုန္သို႔ေျပာင္းေရြ႕လာခဲ့ၿပီး ရန္ကုန္တြင္ ၾကီးျပင္းခဲ့သူျဖစ္တယ္။ လက္ရွိမွာေတာ့ အုိင္းဒီးရက္ကန္းအိမ္ လူမႈအက်ိဳးျပဳ စီးပြားေရးလုပ္ငန္း “ Aidii weaving house” ကို ၂၀၁၄ ခုႏွစ္က စတင္ထူေထာင္ကာ ရက္ကန္းလုပ္ငန္းျဖစ္တဲ့ ဂ်က္ခုတ္ျဖင့္ ခ်င္းရိုးရာအထည္မ်ားကို ထုတ္လုပ္ျခင္းလုပ္ငန္းေတြကို ဟားခါးၿမိဳ႕မွာ လုပ္ကိုင္ေနတယ္လို႕လည္း သိရပါတယ္။

ငယ္စဥ္ကထဲက စာဖတ္ျခင္းကို ဝါသနာပါၿပီး ဝတၳဳတို၊ ရသစာေပမ်ားကို အဖတ္မ်ားၿပီး ပထမႏွစ္ေက်ာင္းစတက္ခ်ိန္တြင္ ဘုရားေက်ာင္းက ကဗ်ာဆရာမိတ္ေဆြတခ်ိဳ႕ႏွင့္စတင္သိကြ်မ္းခဲ့ရာမွ ကဗ်ာမ်ားႏွင့္ရင္းႏွီးလာခဲ့တယ္လို႔ သူမရဲ႕အေျပာအရ သိရပါတယ္။ ထို႕ေနာက္ BARS ပထမႏွစ္တက္သည့္ အခ်ိန္တြင္ ကဗ်ာေရးတဲ့သူငယ္ခ်င္းမ်ားႏွင့္ စုစည္းမိရာမွ ကဗ်ာစာအုပ္ထုုတ္ရန္ စီစဥ္ျဖစ္ရာမွ ကဗ်ာကိုစတင္ေရးသားျဖစ္ခဲ့တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ အိုင္းဒီက Myanmar Institute of Theology ရဲ႕ Bachelors of Arts and Religious Studies မွာ အဂၤလိပ္စာေမဂ်ာနဲ႔ ဘြဲ႕ရရွိခဲ့ပါတယ္။

တကၠသိုလ္တက္စဥ္က (Literature)စာေပႏွင့္ပတ္သတ္သည့္အေၾကာင္းအရာမ်ား ေလ့လာသင္ယူရခ်ိန္တြင္ ကဗ်ာႏွင့္ပတ္သတ္ၿပီး ေလ့လာသင္ယူရခဲ့ရၿပီး ကိုယ္တိုင္ကဗ်ာမ်ားေရးသားရသည့္အျပင္ သူမ်ားေရးသားထားေသာကဗ်ာမ်ားကိုလည္း ေဝဖန္ပိုင္းျခားမႈမ်ားျပဳလုပ္ခဲ့ရၿပီး ထိုအခ်ိန္မွစၿပီး ကဗ်ာႏွင့္ပတ္သတ္သည့္ ခံစားမႈပိုမိုရင့္သန္လာခဲ့တယ္လို႔သူမက ဆိုပါတယ္။

“ ကဗ်ာကေတာ့ အမ်ိဳးအစားအမ်ားၾကီးပဲ ။ အမအေနနဲ႕ကေတာ့ ပညာရွင္ရႈေထာင့္ကေနမေျပာတတ္ဘူး။ ဒါေပမယ့္ စိတ္ထဲမွာ တစ္ခုခုေလးရလိုက္တယ္။ ဓာတ္ေလးတစ္ခုပါေနတာ ကိုယ္ခံစားလိုက္ရတာမ်ိဳး ဆိုရင္ေတာ့ မွတ္မွတ္ရရျဖစ္တယ္။ အေၾကာင္းအရာနဲ႔ ျဖစ္ခ်င္ျဖစ္မယ္။ စကားလံုးနဲ႔ျဖစ္ရင္ျဖစ္မယ္။ အဓိက ကဗ်ာဆရာနဲ႔ သူ႔ရဲ႕ကဗ်ာနဲ႔ ကိုယ့္ရဲ႕စိတ္ထိေတြ႕သြားတဲ့ဟာမ်ိဳးေတြကေတာ့ စိတ္ထဲမွာ က်န္ေနတယ္ ” လို႔ သူမက ေျပာျပပါတယ္။

အိုင္းဒီးအေနနဲ႔ကေတာ့ ကဗ်ာေရးသားရာတြင္ ဖြဲ႕ႏြဲ႕ေရးသားျခင္းထက္ စိတ္ထဲတြင္ေပၚလာေသာခံစားခ်က္မ်ား ကို ေရးသားျခင္းကို ပိုုမိုအားသန္ေလ့ရွိတယ္လို႔ဆိုပါတယ္။ တဖက္တြင္လည္း အိုင္းဒီးသည္ ကဗ်ာမ်ားကို စေရးရာတြင္ ခ်င္းဘာသာစကားႏွင့္ေရးသားေသာ္လည္း ရန္ကုန္တြင္ၾကီးျပင္းသည့္ ခ်င္းတစ္ေယာက္ျဖစ္သည့္ အတြက္ ခ်င္းဘာသာစကားကို ခ်င္းေတာင္တြင္ေနထိုင္သည့္ခ်င္းတစ္ေယာက္ကဲ့သို႔ ထဲထဲဝင္ဝင္ဖြဲ႕ႏြဲ႕၍ မေျပာတတ္သျဖင့္ သူမ၏ကဗ်ာေရးသားမႈမ်ားသည္ စာစကားထက္ တိုက္ရိုက္ေျပာဆိုဟန္ ေရးသားဟန္မ်ိဳးျဖစ္ေၾကာင္း သူမက ဆိုပါတယ္။ ထြက္ရွိၿပီးတဲ့ ကဗ်ာစာအုပ္သံုးအုပ္တြင္လည္း တစ္အုပ္လွ်င္ ပံုစံတစ္မ်ိဳးစီျဖင့္ ေရးသားထားတာကို သတိထားမိတယ္လို႔လည္း သူမက ေျပာျပပါတယ္။ ပထမစာအုပ္တြင္ စိတ္ထဲမွာရွိတဲ့အတိုင္းေျပာတဲ့ပံုစံမ်ိဳးေရးသားထားၿပီ ဒုတိယစာအုပ္တြင္ ဖြဲ႕ႏြဲ႕ကြန္႔ညြန္႔မႈမ်ားပါဝင္ၿပီး ေနာက္ဆံုးထြက္ရွိထားသည့္ စာအုပ္တြင္မူ မိမိစိတ္ထဲတြင္ ေျပာျပခ်င္ေသာအေၾကာင္းအရာမ်ားကုိ စကားလံုးအနည္းဆံုးႏွင့္ အရိုးရွင္းဆံုး ေရးသားထားသည္ဟုလည္း ဆိုျပန္ပါေသးတယ္။

အိုင္းဒီးအေနျဖင့္ လံုးခ်င္းကဗ်ာစာအုပ္ သံုးအုပ္ကိုေရးသားထြက္ရွိခဲ့ၿပီး ပထမဆံုးလံုးခ်င္းစာအုပ္အျဖစ္ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္တြင္ “ ဂီတာႏွဲ႕ၾကယ္စင္ ” အမည္ရ လံုးခ်င္းကဗ်ာစာအုပ္ကို ခ်င္းႏွင့္ျမန္မာ ဘာသာႏွစ္မ်ိဳးျဖင့္ထြက္ရွိခဲ့ၿပီး ဒုတိယလံုးခ်င္းအေနနဲ႔ “ ႏွေျမာတသ ေဗာင္ေရာင္း ” အမည္ရစာအုပ္ကို ခ်င္းဘာသာျဖင့္ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္တြင္ စတင္ေရးသားျဖစ္ခဲ့ၿပီး ထိုေနာက္ ခ်င္းဘာသာအျပင္ ျမန္မာဘာသာႏွင့္ အဂၤလိပ္ဘာသာတို႔နဲ႔လည္း ထုတ္ေဝခဲ့ၿပီး ေနာက္ဆံုးစာအုပ္အျဖစ္ “ ကြ်န္မဟာ ကဗ်ာပဲ မငိုပါနဲ႔ ” စာအုပ္ကို ခ်င္း၊ျမန္မာ ႏွင့္ အဂၤလိပ္ဘာသာ သံုးမ်ိဳးနဲ႔ ၂၀၁၇ ခုႏွစ္မွာ ထုတ္ေဝခဲ့ၿပီး ေနာက္ဆံုးစာအုပ္ကေတာ့ စာဖတ္သူေတြရဲ႕ တုန္႔ျပန္မႈ ပိုသိရတာမ်ားတယ္လို႔ သူမက ဆိုပါတယ္။ လံုးခ်င္းကဗ်ာအျပင္ ခ်င္းမဂၢဇင္းျဖစ္တဲ့ “ MuKo ” မဂၢဇင္းမွာ ကဗ်ာေတြ ေရးသားေနတယ္လို႔လည္း သိရပါတယ္။

အိုင္းဒီးအေနျဖင့္ ကဗ်ာေရးသားရာတြင္ မ်ားေသာအားျဖင့္ ခ်င္းဘာသာစကားနဲ႔ စတင္ေရးသားသည္ကို သတိထားမိသျဖင့္ ေမးျမန္းျဖစ္ခဲ့ရာ “ ကဗ်ာေရးရင္ ဒါကိုေတာ့ ခ်င္းလိုေရးမယ္။ ဒါကိုေတာ့ ျမန္မာလိုေရးမယ္ဆိုၿပီးေတာ့မစဥ္းစားဘူး။ ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ရလာၿပီဆိုရင္ အေတြးကေနရတာရွိတယ္။ စကားလံုးကေနရတာရွိတယ္။ တခ်ိဳ႕ကဗ်ာေတြက ဒီစကားလံုးေလးကိုႀကိဳက္လို႔ ဒီစကားလံုးနဲ႔လိုက္တဲ့ကဗ်ာဆိုၿပီး ျဖစ္သြားတာရွိတယ္။ ခ်င္းထဲမွာဆိုလည္း အဲ့သလိုေရးျဖစ္တာမ်ားတယ္။ ” လို႔ သူမက ရွင္းျပပါတယ္။ အလားတူ ကဗ်ာမ်ားေရးသားရာမွာ ခ်င္းဘာသာႏွင့္ စတင္ေရးျဖစ္ၿပီး ျမန္မာဘာသာသို႔ ဘာသာျပန္ေရးသားရာတြင္လည္း တိုက္ရိုက္ဘာသာျပန္ျခင္းမ်ိဳးမဟုတ္ပဲ မိမိဘာသာျပန္ေရးတဲ့ပံုစံမ်ိဳးနဲ႔ ေရးသားေလ့ရွိတဲ့အတြက္ ႏွစ္မ်ိဳးလံုးကို တစ္မ်ိဳးစီ အားရေက်နပ္မႈရွိၿပီး တစ္ဖက္တြင္လည္း ခ်င္းစာေပအတြက္ တစ္ေထာင့္တစ္ေနရာက ပါဝင္ေဆာင္ရြက္ျခင္းလည္း ျဖစ္တယ္လို႔ အုိင္းဒီးက ဆိုပါတယ္။ ထို႔ျပင္ အိုင္းဒီးက ကဗ်ာေရးသားျခင္းအျပင္ စကားေျပအက္ေဆးမ်ားကိုလည္း ေရးသားေလ့ရွိတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။

ယခုႏွစ္ပိုင္းတြင္ အိုင္းဒီးအေနျဖင့္ ကဗ်ာေရးသားရာမွာ ယခင္ကေလာက္ ကဗ်ာေရးသားသည့္ဘက္တြင္ အခ်ိန္မေပးႏိုင္ပဲ တျခားဘက္ေတြမွာအခ်ိန္ေပးေနရတဲ့အတြက္ ကဗ်ာေရးသားမႈ အေတာ္က်ဲသြားတယ္လို႔ သူမကဆိုပါတယ္။ “ မငိုပါနဲ႔ ေနာက္ပိုင္းမွာ ေရးေတာ့ေရးျဖစ္ေပမယ့္ ကိုယ္ဟာနဲ႔ကိုယ္ အခ်ိန္ကိုလံုလံုေလာက္ေလာက္ေပးတယ္လို႔မခံစားရဘူး ကဗ်ာေရးဖို႔ကို။ ဒါေပမယ့္ ထြက္လာတဲ့အခ်ိန္က်ရင္လည္း သူ႔ဟာသူေတာ့ထြက္လာတာပဲ။ ဒါေပမယ့္ တဖက္မွာလည္း အၾကည္ဓာတ္က ထိန္းသိမ္းရတာအရမ္းခက္လာတယ္။ အေနွာင့္အယွက္ဝင္ရတာက အရမ္းလြယ္တယ္။ ေရးခ်င္တယ္ဆိုၿပီးျဖစ္လာတဲ့အခါမွာလည္း ပ်က္စီးတာအရမ္းလြယ္တယ္။ ဒါကိုေက်ာ္ျဖတ္ၿပီးမရမက ေရးမယ္ဆိုရင္ မရျပန္ဘူး။ ဒီေနာက္ပိုင္းေတာ့ေရးတာက်ဲတယ္။ စိတ္ထဲမွာေတာ့ အျမဲတမ္းရွိတယ္။ တေန႔ေန႔က်ရင္ေတာ့ သူတို႔ေတြ ထြက္လာၾကမယ္လို႔ထင္ပါတယ္ ” ဟု သူမက ရယ္ရင္းနဲ႔ ေျပာပါတယ္။ အိုင္းဒီးအတြက္ ကဗ်ာဆိုတာက အခ်ိန္တိုင္းပဲ ပံုစံတမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႕ အျမဲတမ္း ကိုယ္နဲ႔အတူရွိေနတယ္လို႔ သူမရဲ႕ကဗ်ာအေပၚခံစားခ်က္မ်ားကို ေျပာျပပါတယ္။

အိုင္းဒီးသည္ ကဗ်ာေရးသားျခင္းအျပင္ အသက္ေမြးဝမ္းေၾကာင္းလုပ္ငန္းအျဖစ္ ခ်င္းရိုးရာရက္ကန္းရက္ျခင္းလုပ္ငန္းကို လုပ္ကိုင္ေနၿပီး တစ္ဖက္တြင္လည္း ယင္းလုပ္ငန္းသည္ ခ်င္းအမ်ိဳးသမီးေတြအတြက္ မိမိတို႕ရဲ႕ရိုးရာအေမြအႏွစ္ကို မေပ်ာက္ပ်က္ေအာင္ ကာကြယ္သည့့္သေဘာျဖင့္ ရက္ကန္းလုပ္ငန္းကို ေဆာင္ရြက္ေနျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း သူမက ရွင္းျပပါတယ္။ သူမ၏လတ္တေလာအေတြးအေနနဲ႔လည္း ရက္ကန္းလုပ္ငန္းကို ယခင္ေခတ္ဘိုးဘြားေတြလုပ္ခဲ့တဲ့အတိုင္း ဝါဂြမ္းကေနစစိုက္ၿပီး ကိုယ္ကိုတိုင္အတြက္ အဝတ္အစားကို ကိုယ္တိုင္ထုတ္လုပ္ႏုိင္တဲ့အေျခအေနတစ္ခုေရာက္ေအာင္ ၾကိဳးစားေနတယ္လို႔ သူမက ဆိုပါတယ္။

စုေလးငံု

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s